Webteksten schrijven: unieke content steeds belangrijker

Geplaatst op 02 mrt 2011 in blogs

‘Google wijzigt Search Algoritme’, meldde Dutch Cowboys op 26 februari. In de Verenigde Staten weliswaar – maar deze wijziging volgt binnenkort ook voor de rest van de wereld. Vooral websites met weinig unieke content moeten het ontgelden: het draait om ‘high quality websites’. Het wordt dus nóg belangrijker om de teksten op je site regelmatig te verversen. En om te zorgen voor kwaliteitscopy. Hoe pak je dat aan?

Websitebezoekers willen informatieve, unieke content lezen. Zelfgeschreven tekst die nergens anders te vinden is. Hoe meer unieke content, hoe beter. Zeker straks, als Google de wijze van rangschikking bij zoekresultaten ook in Nederland verandert. Teksten van andere websites overnemen is zinloos. In de eerste plaats omdat het oneerlijk is om met andermans teksten aan de haal te gaan. Het is diefstal en het is nog strafbaar ook. Maar, in dit verband het belangrijkste argument: copy-and-pasteteksten zijn geen unieke content.

Geen inspiratie? Hergebruik teksten

Een nieuwe tekst nodig, maar geen ideeën? Pak dan een interessant artikel van een ander waaruit je citeert. Met bronvermelding uiteraard. Schrijf er vervolgens jouw reactie op. Of pak een oud artikel van jezelf, dat je actualiseert. Ook interessant: interview iemand over een onderwerp dat relevant is voor jouw branche. Een ander vertelt het net weer op een andere manier. Maar zorg vooral dat je lezer iets nieuws hoort, iets leert of wordt verrast.

En die zoektermen dan?

Veel zoektermen gebruiken, was dat niet hét recept voor vindbaarheid? Nee, meldt Marco Juffermans, directeur van online marketingbedrijf Universal XS in de Telegraaf Digitaal van 28 februari. Volgens Juffermans komt het er voortaan meer op aan hoe informatief een site is in relatie tot een zoekwoord: ´De kunst is, teksten in websites te schrijven zoals Google dat aanstaat. Als bepaalde zoekwoorden vaak worden genoemd, is dat gunstig voor de rangschikking. Maar als een tekstschrijver doorschiet en te veel trucjes toepast, kan dat averechts werken.´ De vraag naar goede tekstschrijvers zal sterk toenemen, verwacht Marco Juffermans.

Schrijven voor mensen

Natuurlijk blijven zoektermen belangrijk. Maar niet te veel. Zorg dat je de zoektermen effectief in de tekst en de titels verwerkt. Geef je tekst een duidelijke structuur met tussenkoppen, korte alinea´s en opsommingen. Hiermee vergroot je de scanbaarheid. Laat je keywords terugkomen in je tussenkoppen. Eigenlijk gaat het gebruiken van zoektermen vanzelf – je schrijft immers over een onderwerp dat aan deze termen gerelateerd is. En maak je tekst lekker leesbaar. Geen ingewikkelde termen. Geen lange, wollige zinnen. Prikkel de nieuwsgierigheid van de websitebezoeker. Wees creatief en vertel je lezer echt iets nieuws. Want je schrijft niet voor zoekrobots. Je schrijft voor mensen.

Geplaatst door Olga

6 Reacties

  1. Chris (04 mrt 2011, 9:29)
    Reply

    Unieke en informatieve content. Google zoekt altijd naar het beste resultaat voor een zoekopdracht. Dus schrijf altijd voor de lezer en niet in eerste instantie voor de zoekmachine. De zoekmachine wordt immer steeds slimmer.

  2. Olga (04 mrt 2011, 9:35)
    Reply

    Helemaal mee eens Chris! Dank voor je reactie.

  3. E-rik (08 mrt 2011, 8:53)
    Reply

    Zullen we ophouden ons in bochten te wringen om Google te pleasen en gewoon weer voor mensen gaan schrijven? – twitterde ik zojuist over deze blogpost.

    Fijn stukje Olga, helemaal mee eens!

    e-

  4. Rosanne (08 mrt 2011, 9:17)
    Reply

    Wat een goed stuk Olga! Weer lekker helder & duidelijk :) .

  5. [...] zaak de consument steeds te blijven verrassen met nieuwe content. Met als bijkomend voordeel dat unieke webteksten helpen in de Googleranking: de zoekmachineresultaten gaan erdoor omhoog. Recyclen kost weinig geld, [...]

  6. [...] weten te vinden. Zakelijk bloggen is dus goed voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hoe meer unieke teksten je publiceert, hoe beter je bedrijf gevonden [...]



Laat een reactie achter